van Paris Plage Le Touquet naar La Rochelle 535 km

9 augustus 2011 - La Rochelle, Frankrijk

Vandaag zijn we vanaf Le Touquet naar La Rochelle gevlogen in twee en een half uur. Eerst lekker uitgeslapen en daarna goed ontbijten. Ook Wouter drinkt tegenwoordig cafe au lait! Vandaag heerlijk weer, vrijwel onbewolkt en veel minder wind, gelukkig, want gisteren kregen we de kist bijna niet aan dek met 20 knopen crosswind en zware turbulentie. Eerst met de taxi naar het vliegveld. de laantjes hier zijn erg groen, de huizen prachtig en het heeft heel veel weg van Bergen NH. Aangekomen op de aeroport eerst de kist gewassen, baggage opnieuw ingedeeld en kist volgetankt. Toch iets hoger verbruik dan verwacht, ca 19 ltr/uur maar we zijn dan ook afgeladen... Daarna route gepland naar La rochelle: geen sinecure want heel erg veel verboden of militaire gebieden, dan ook nog de gebieden rond Parijs, en niet te vergeten de kerncentrales. Als je daar in de buurt komt op een hoogte lager dan 3300 voet en/of dichterbij dan 5 mijl, kan de boete ca € 90 000 !!! bedragen.... Dus goed opletten met kaart lezen. Het radio contact met Parijs info loopt soepel en we vragen om hoog boven de wolken te mogen vliegen, maar wel nog met grondzicht. Dus op 6500 voet (2000 meter) lekker in het zonnetje cruisen met 230 km/h, vliegen we recht over Rouen: prachtig de Seine gezien, vandaar naar Láigle, dan naar Angers om de Loire te passeren. Wouter is een ontzettend goede copilot, vliegt af en toe zelf, kan uitstekend checklisten lezen en weet precies wat we aan het doen zijn. Plotseling valt de boordspanning weg: de EFIS gaat over op noodstroom en de verkeersleiding mist onze hoogte uitlezing: wat is er aan de hand? Autopilot uitgezt, strobelights uit, transponder gereset maar dat maakt allemaal niets uit...Toch maar even kijken naar een uitwijkveld oid: er zijn er gelukkig meer dan genoeg in de buurt. We gaan zakken naar 3000 voet en proberen contact te krijgen met Nantes tower: ook dat lukt niet meer. de motor blijft prima draaien maar toch een raar gevoel van: hoe kan dit? We besluiten gezien de tijd van nog 1:15 naar La Rochelle om door te vliegen. En dan zonder reden komt de spanning toch weer terug, en alles functioneert weer als vanouds. We hebben weer radar contact met Nantes en zijn nog maar een half uurtje van onze bestemming. Dan ziet Wouter plotseling een pretpark aan zijn kant: hey pap, daar ben ik vorig jaar geweest toen ik op schoolreis naar Frankrijk was!  Nou dat is wel heel toevallig zeg! Even eenrondje gecirkeld en foto's gemaakt, erg leuk! We hebben heerlijk gegeten, in Bar André!! Een heerlijk visrestaurant, we hadden het voorgerecht hetzelfde, vissoep, en als hoofdgerecht had Marcel een roggenvleugel, en ik had een bord vol met mosselen. We moeten over 30 minuten de kamer uit, ook al zegt een vrouw die hier werkt dat we er nu al uit moeten. Ik hoop dat jullie ook allemaal een leuke vakantie hebben(gehad)!! Vanavond volgt er meer op onze blog, en misschien zitten we dan al wel in Bilbao(Noord-Spanje), want dat is maar 2 uur vliegen. Liefs van ons