We zijn weer thuis. The Eagle has landed

24 augustus 2011 - Middenmeer, Nederland

Hallo allemaal,

We zijn uiteindelijk weer veilig geland op homebase Middenmeer, gisterenavond om 18:21LT. Maar er is nog wel een verhaal te vertellen over plannen, het inschatten van het weer ,militaire laagvlieg gebieden in Frankrijk ontwijken, en de hulp van een Franse website (https://aviation.meteo.fr en http://www.sia.aviation-civile.gouv.fr/default_uk.htm) die allerlei (gratis) informatie geeft vanuit de Franse luchtvaart authoriteit aangaande VFR vlucht voorbereiding.

Het laatste blog stopte bij het cancellen van de vlucht vanuit Auxerre naar Midden-Zeeland. We hebben toen een plekje bemachtigd in de hangaar van Auxerre: er was die nacht zwaar onweer voorspeld met hagel, iets wat zo'n kleine kist zwaar zou kunnen beschadigen.

Na een nachtje goed slapen in Auxerre, zouden we de dag bekijken wat betreft het weer: redelijk frusterend want het was 35  graden, strakblauwe lucht en zicht tot Tokio in Auxerre. Heel anders verliep de dag in Nederland. Het KNMI gaf al voor diverse gebieden code oranje met zeer zware buien. Dat was goed te volgen op internet, en we waren heel erg blij dat we met goed inschatten van het weers verloop dit konden voorkomen. We hebben daarom na het ontbijt maar een wandeling gemaakt langs de rivier, en de katedraal van Auxerre bezocht. De stad is erg oud en heeft een heerlijke Bourgondische sfeer. 's middags hebben we het weer bestudeerd en uitgerekend dat we de volgende dag (woensdag) 's morgens precies in de opklaringen na de zware buien mee konden "liften" naar Nederland. Hoewel we inschatten dat al het vocht eerst moest verdampen en dus tot mist en lage stratus zou kunnen leiden. Vliegplannen op de laptop en Ipad doorgerekend, alternatieven bekeken. Parijs area is no go voor VFR kleine luchtvaart; de Ardennen zitten vol met militaire gebieden en lage bewolking en heuvels zijn geen goede combi, Brussel is ook verboden gebied voor kleine kisten, en de kust van Nederland zou het langste last houden van stratus en mist: dus hoe gaan we deze puzzel oplossen?

De computer vliegplannen geven een geschatte tijd nonstop van Auxerre naar Middenmeer in 2:46 met 52 liter benzine verbruik. Dat zou moeten kunnen, en we bouwen wat veiligheids kleppen in met uitwijkhavens Seppe, Rotterdam, Lelystad en Texel. Alle plannen en kaarten op USB stick gezet en uit laten printen bij de receptie van het hotel. Dat werkte de hele trip perfect zo.

's avonds  de laatste avond van de reis gevierd in een restaurant aan de oever van de rivier, heerlijke escarcots en twee reuze grote stukken vlees. Vroeg naar bed en de volgende ochtend vroeg weer op, want er zou een tweede slecht weer gebied aankomen en dat wilden we juist voor blijven.

's Nachts worden we om half drie gewekt door een donderslag: even buiten kijken en helaas het volgende onweersgebied kwam er al aan. Om zeven uur stonden we op, maar we konden net zo goed weer gaan slapen, want het goot pijpestelen: helaas weer een verloren dag?? We zijn maar gaan ontbijten, alle meteo programma's op de Ipad draaiden overuren met de laatste weerberichten en voorspellingen, en heel langzaam begon het op te klaren, maar het slechte weer zat voor ons, dus zeker niet te snel gaan vliegen, het weer gaat met maar 20 knopen, de kist met 130 kts!

Er zaten nog maar een paar twijfels op de route met name Antwerpen en Woensdrecht bleven zeer slecht: dan toch maar naar het vliegveld met de taxi: naar het Noorden toe steeds beter zicht en de wolkenbasis stijgt nu naar ca. BKN 1500 voet en meer dan 10 km: on y va!

Kist uit de hangaar gesleept,  baggage verdeeld en geladen, flightplan gefiled en de radio truc wederom uitgehaald. We mogen uit taxieen naar baan 19 en na een voorspoedige take-off draaien we 180 graden naar het Noorden. We schakelen over naar Seine Information en krijgen een squawk code en de bevestiging radar contact: heel fijn in deze drukke gebieden. We passeren het gebied van Reims, maken contact met Lille Info, geen militair verkeer meer deze middag, en verlaten Frankrijk in de buurt van Chievres AB. De wolkenbasis zakt naar 1800 voet overcast, het wordt erg donker west en noordelijk  van ons en Brussels info is slecht te verstaan. we zakken naar 1200 voet MSL, maar dat is soms toch maar 700 voet boven de grond...opletten dus! We vragen voor de zekerheid toch nog even de actuals van Oostende, Rotterdam en Amsterdam, en die geven 10 km zicht en OVC op 1200 voet: moet via het westen dus zeker kunnen. In 24 minuten kruisen we Belgie door. Bij de kerncentrale van Doel vliegen we Nederland binnen. Van DutchMill mogen we Woensdrecht kruisen: de wolkenbasi zakt hier naar de laagste waarde. We zetten koers naar Seppe, om vervolgens langs Lopik naar Amersfoort te vliegen: even een rondje boven Mirjam en de kids die ons heel hartelijk toezwaaien vanuit de tuin: we zijn nu echt bijna thuis! De brandstoftank geeft exact aan wat het vliegplan ook voor rekende, dus de planning en uitvoering sluiten naadloos op elkaar aan. We zetten nu direct koers naar Middenmeer, boven het IJsselmeer vliegen we de kist nog even door de was straat: twee stevige buien die we moeten trotseren maar we houden toch voldoende zicht. De kust van Noord Holland komt in zicht en we voelen ons weer vertrouwd met de omgeving. Via Hoorn direct gejoined op lefthand downwind RWY23, vrijwel geen wind en niemand te bekennen op EHMM: niet zo vreemd met dit weer... We vliegen final en touchen prima maar op een doorweekte grasbaan op homebase: the Eagle has landed! De kist staat vrij snel stil, maar dat bleek vooral te komen door de drassige baan: met veel gas erop konden met moeite taxien en stoppen voor de hangaar: mission completed!

Totaal hebben we deze reis 4978 km gevlogen, dat is hetzelfde als Middenmeer naar Dubai, of naar Canada, Halifax, of naar Zuid Nigeria, Port Harcourt.

Helaas hebben we onze gestelde doelen, nl. de Noordkaap en Italie niet bereikt. Maar we hebben een pracht trip achter de rug, vol met leuke herinneringen, prachtige vergezichten, tegenslagen geincasseerd en weer heel veel bijgeleerd: een fantastische ervaring die we in de toekomst nog vaak hopen te herhalen! Er staan nog veel bestemmingen op ons verlanglijstje, waaronder Scandinavie, de Balkan, Griekenland, Italie, de Alpenlanden, maar ook Afrika: we houden jullie op de hoogte!

We hebben dit reisblog met veel plezier geschreven: we genoten van jullie reacties en medeleven met onze trip. Hartelijk dank voor jullie tijd om onze  trip mee te beleven en tot de volgende grote reis!

Groetjes en liefs van Wouter en Marcel

1. Tim:
    26 augustus 2011
    Gefeliciteerd !!!!

We zien elkaar weer snel.

groetjes, Tim.
  2. Rob:
    26 augustus 2011
    Mannen, knap stukje airmanship. Genoten van jullie blog.
    Jullie zijn heel wat schitterende herinneringen rijker!!
    C U op de lijn Marcel,
    Groeten van Rob (HEK)
  3. Leonard:
    2 september 2011
    Machtige reis! Wat een mooi avontuur zeg!

Leonard