van Beziers naar St Florentin en dan Auxerre

23 augustus 2011 - Auxerre, Frankrijk

Goedenavond allemaal,

Iedereen zal wel denken waar we nu weer uithangen. Het duurde weer even voordat we van ons hebben laten horen, maar dit maal vanuit de stad Auxerre, in het dept. Yonne, zo een 150 km ten zuidoosten van Parijs. We wilden hier helemaal niet blijven maar e.e.a. is zo gelopen vanwege het hevige noodweer wat ons de pas afsneed boven België en Nederland.

Gisteren zijn we van een bloedheet Beziers vertrokken, om een heel nauwkeurig geplande vlucht te maken naar St. Forentin, een klein veldje zonder radio en een grasbaan. We hebben alles gepland zonder radio, want die blijkt niet betrouwbaar te ontvangen. We wilden het eerst nog laten nakijken in Montpellier, maar dat gaat veel teveel tijd en geld kosten, dus dan maar zonder radio door Frankrijk, maar dan is de route wel veel ingewikkelder. We bedachten nog een truc om toch zo lang mogelijk de radio te kunnen gebruiken, door een van onze nood VHF COMM portable transceivers te voorzien van een paar walkman oortjes, die in je oren stoppen en dan de headset van de kist eroverheen. Zo hebben we dus toch een ontvanger, want onze zender is prima! Deze truc werkte wonderwel, waardoor we veel hoger konden vliegen dan gepland en daardoor hadden we veel meer profijt van de zuidenwind; waardoor we zuiniger en veel harder vlogen, tot wel 160 kts groundspeed (ca 300 km/h); dat ging lekker vlot, en ook de militaire verkeersleiding was ons goed gezind; eigenlijk was niets een probleem, zodat we op FL75 overal overheen mochten. Ook de temperatuur was hier een stuk aangenamer, maar nog steeds 22 graden! We vlogen op een pressure altitude van 9500 voet, en de motor gaf hier niks om. CHT bleef netjes op 98 en olie op 89 graden bij 28”MAP en 5000 RPM. Erik de motor loopt als een zonnetje!

Dat de Auvergne een hoogvlakte van oude vulkanen is wisten we wel, maar niet dat het hier zo hoog is. Je ziet het wel op de kaart, maar in het ecchie is het toch wel anders. Ook de turbulentie en flinke klappen van de thermiek bellen hier maken het ons niet echt comfortabel…

De vlucht verloopt voorspoedig, en na 2 uur en 10 minuten krijgen we onze bestemming St. Florentin in zicht: een grasbaan van 900 meter met wat zweefvliegactiviteiten en een niet reagerende verkeerstoren; dan maar ouderwets de windzak zoeken en het circuit vliegen volgens standaard procedures. We vliegen nog een rondje boven het veld om te kijken of er geen ander verkeer is, klinkt opeens uit de radio: PAPPA HOTEL MIKE WHISKEY FOXTROT this is Florentin ground, where are you coming from? Met een zwaar Nederlands accent. Netjes terug geroepen wat onze bedoelingen zijn, en tevens gaan we verder in het Nederlands, er vliegt toch niemand anders hier. Na de landing zoeken we de benzinepomp, en komt een Nederlands stel ons tegemoet lopen: even voorstellen, en zij waren dus over de radio aan het praten: ook al vliegen we motor, we voelen ons toch weer even zweefvliegers onder elkaar: ze blijken een zomerkamp te hebben van de Zaanse Zweefvliegclub: ook nog eens Noord Hollanders dus. We maken duidelijk dat we eigenlijk even willen voltanken, vervolgens door te vliegen naar Midden-Zeeland, bij Middelburg. Ze wisten niet of dat wel kon, want eigenlijk tankt hier nooit iemand (???), we gaan het wel vragen aan de baas van de Franse zweefclub…Die heeft slecht nieuws voor ons: de pomp is leeg, en pas na een september wordt er weer eens brandstof geleverd: daar sta je dan. Enne, is het misschien mogelijk dat we in het dorp Euro95 kunnen gaan tanken? Nou nee, dat is ver weg, en we hebben geen jerrycans; maar hoeveel peut hebben jullie nog aan boord? Jullie kunnen tanken in Auxerre, dat is 10 minuten vliegen hier vandaan. Dat zal toch wel lukken? Tuurlijk, we hadden nog uitwijkhaven plus 30 minuten aan boord, dus die tien minuten moet kunnen. Eerst even de verkeersleiding van Parijs gebeld om ons vliegplan af te sluiten, toen gebeld naar Auxerre of ze inderdaad brandstof hebben en of we welkom waren. Dat was allemaal prima, dus instappen weer take-off naar Auxerre! Bij het taxiën bleek dat het gras ook al drie maanden niet meer gemaaid was, dus de MWF had best moeite om daar doorheen te komen: we zwaaien vriendelijk onze zweefvlieg vrienden van de Zaanse gedag en vertrekken snel naar Auxerre, want de tijd begint nu wel te dringen: het is nog twee uur vliegen naar Middelburg en dat veld sluit om 20:00 uur dus….

Wouter had nog geen after take-off checklist gelezen of de descent and approach checklist moest al weer gelezen worden: een vluchtje van 12 minuten! De verkeersleiding van Auxerre opgeroepen, en voor het eerst in het Frans de R/T gedaan: dat ging prima een prima landing op Auxerre. Snel getankt, dat was binnen 10 minuten gepiept. Toen naar de Toren voor de betaling van brandstof en landingsgeld, om snel een vliegplan te filen richting Midden Zeeland. Ook dat liep voorspoedig snel, Wouter had de boordnavigatie computer al geprogrammeerd, en ook de Ipad, snel man!

Even gebeld met de havenmeester van Midden Zeeland, dat we rond sluitingstijd zou komen landen: dat was geen probleem ze konden wel een half uurtje langer openblijven, maar “dah geet wel un extstra paren centenn kosten mien jongh”. Die 18 euro hadden we daarvoor over. We komen eraan tot straks!

Voordat ik naar de kist loop, bedenk ik me nog even kijk ik op de buienradar: een hevige explosie van CB’s boven Lille, Kortrijk en Oostende! En nu ook al boven het westen van Zeeland…Waarom zegt Midden Zeeland hier niks over? Weer even gebeld met de havendienst, en die bevestigd inmiddels een zwarte donkere lucht vanuit het Zuidwesten. “mmm dah zieht er niet best uut mien jongh..” De vraagtekens reizen uit mijn hoofd waarom de havendienst niet op de hoogte is van naderend noodweer. Een goede reden om deze vlucht te cancellen, en op beter weer te wachten! Dus flightplan annuleren, Wouter verteld wat er aan de hand was: jammer mar helaas. We nemen een hotel in Auxerre, we gaan nog niet naar Nederland… toch wel balen als je je daar op instelt. Wat ook vervelend is dat de MWF vannacht buiten moet staan, en er wordt hier ook zwaar onweer met hagel voorspeld: het is ook zo vochtig en broeierig en nog steeds 36 graden! We kunnen niet accepteren dat de kist buiten blijft staan, want dat zou de kist Total loss maken bij zware hagel; ze hebben hier 4 grote hangaars: hoe kunnen we dit regelen? Er wordt druk getelefoneerd naar de eigenaren van de hangars, maar die geven niet thuis. De verkeersleiding no een keer verteld dat een zware hagel/onweersbui het einde van de kist zou betekenen, hebben we ze nogmaals verzocht om iets te regelen: uiteindelijk sturen ze een e-mail naar de eigenaar dat Force Majeur het noodzaak is dat onze kist een nachtje in de hangaar wil slapen. Dat zagen ze zelf toch ook wel in, en de sleutel kwam te voorschijn, en de verkeersleider zelf hielp mee de kist in de hangaar te duwen. De deur gaat open en wat staat daar nou toch: ook een Europa XS Trigear met dezelfde prop en motor!!!! Echt bizar ongelofelijk zoiets. We nemen een paar foto’s stallen de kist, bagage eruit, en de boel op slot. De verkeersleiders trakteren ons nog op koud water, en bellen een taxi voor ons. Op naar Auxerre downtown! Na wat opfrissen verkennen we de binnenstad op zoek naar een restaurant, want we rammelen inmiddels. Vrijwel alle restaurants zijn op maandagavond gesloten in Frankrijk, dus dat wordt even zoeken…Uiteindelijk prima gegeten. Nog even buienradar gecheckt en het blijkt een wijs besluit te zijn om in Auxerre te blijven: ernstige overstromingen in Lille, Kortrijk, Brussel en Antwerpen. De weer radar is fel rood/paars gekleurd: welterusten!

Groetjes Wouter en Marcel

Morgen vliegen we via Reims, Lille, Kortrijk, Woensdrecht, Amersfoort en Lelystad terug naar home base: non stop in 2:36 !

Foto’s

1 Reactie

  1. Tim:
    24 augustus 2011
    Wouter en Marcel,

    Goed besluit heren! Wat leuk dat jullie bij de Zaanse terecht kwamen, mijn oude zweefvliegcubje! Ik wou dat ik erbij was en de verbazing op die gezichtjes had gezien!

    Goede reis morgen naar EHMM.
    Wij komen vrijdag morgen ook weer op EHAM aan.

    Vrijdag middag koffie met taart? Isabelle is Jarig,... :-)

    Groetjes, Tim.