Van Spanje weer terug in Frankrijk

20 augustus 2011 - Agde, Frankrijk

GIsteren vrijdag zijn we van Castellon de la Plana naar Beziers gevlogen. Een prima vlucht gehad. de take off op Castellon was redelijk kritisch, een onzettend slecht onderhouden betonbaan met veel hobbels en kuilen, obstakels achter de baan, 15 kts crosswind en weer 32 graden. Dus full power en dan ben je blij dat er een turbo op deze motor zit...na een paar hoppen gaat de MWF airborne en volgen de kustlijn naar het Noorden klimmend naar 5500 voet (1650 meter). We proberen contact te krijgen met Valencia Control, maar dat lukt niet. Bij nadering van het mega grote Barcelona Control area proberen we Barcelona te contacten, lukt ook niet. Dan maar een Reus tower: en dat lukt wel. We vragen of ze Barcelona Approach kunnen informeren en vragen om een transponder code, die we snel krijgen. We mogen op 5500 voet blijven, als we maar ten NW van Barcelona en Girona area blijven. Gelukkig is het kastelenweer, en kunnen we met 80 km zicht prima visueel contact houden met de uitlopers van de Pyreneen, die toch al boven de 5000 voet uitstijgen. We houden Andorra aan de linker tip, en worden overgezet naar Barcelona Approach, heel even contact daarna niets meer. Al naderde Girona, daar Approach opgeroepen, weer een nieuwe squawk gekregen, en we werden in een krakende slechte radio verzocht nog verder naar het Noorden weg te draaien, want er kwamen enkele Ryanairs aan voor een nadering vanuit het Noorden; maar dat konden we niet oneindig blijven doen, want de Pyreneen worden nu toch wel heel erg hoog, en we hebben (nog) geen zuurstofflessen mee. Weer verliezen we het radio contact, en we naderen de grens met Frankrijk. Perpignan proberen op te roepen, geen contact. We hebben weliswaar een vliegplan gefiled, maar zomaar het Franse luchtruim invliegen zonder toestemming is  niet handig. Toen maar naar het Oosten gevlogen, de kustlijn naar het Noorden opgepikt, uitrekenen hoeveel branstof we extra hadden gebruikt vanwege het omvliegen, om daarna heel moeizaam contact te krijgen met Perpignan Control. We krijgen nu een Franse transponder code en de radio rust keert terug. Geen fijn gevoel om in gecontroleerd luchtruim te vliegen terwijl de radio slecht werkt, tenminste de ontvanger. Zij horen onze zender echter uitstekend, blijkt later. We naderen snel Beziers Cap d'Agde airport, vliegen een circuitje en mogen landen op baan 10 met wind 160/10 kts, prima landing zie video. We moeten op het apron aangekomen eerst de handling oproepen voor een parkeerplaats, maar die reageerd (natuurlijk) niet, dus mogen we zelf een plekje in het gras zoeken. N.B. naast een Belgische ULM; ja Jaap hier vliegen ook hele mooie VL3's! Zie foto. We besluiten de kist maar direct vol te tanken, hoeft dat morgen niet meer. 45 liter  voor zo'n prachtige vlucht van 260 NM (480 km) is niet veel, de verassing was dat vliegtuigbenzine in Frankrijk bijna een euro per liter goedkoper is dan Spanje. Kist afgesloten, baggage mee en de handling agent blijkt een bijzonder behulpzame man te zijn, regelt taxi, hotel etc. We gaan met de taxi naat Cap d"Agde, waren we tien jaar geleden ook al eens, toen met de auto. We herkennen best veel hier, en 's avonds hebben we heerlijk gegeten en de vlucht nabesproken. Alleen die slechte radio ontvangst zit ons erg dwars, dus morgenochtend maar eens de bedrading en antenne controleren. Wouter besloot om kreeft te bestellen; dat werd een hilarische vertoning in een overvol (mooi) restaurant. De ober klom op een trapje met een visnet om de kreeft te vangen in een groot aquarium midden in het restaurant. De Kreeft spartelde erg tegen, met als gevolg dat andere gasten vlakbij een lading water over zich heen kregen, lachen dus! Toen de kreeft geserveerd werd, keek dan ook iedereen mee hoe Wouter ervan zat te genieten: heerlijk!

Morgen ochtend staan we vroeg op, want we willen de radio goed krijgen, om de reis te vervolgen naar Italie, via een low altitude flight langs de Cote d'Azur. A demain!